ディレクターノート|英雄伝説ガガーブトリロジー|モバイル版
最終更新日 2025年4月22日
ヒーローバランス調整の方向性
記事掲載日:2024年9月12日
元記事へのリンク
https://legendofheroes-fow.com/EN/news/devnote/55
日本語(Google翻訳を使用)
こんにちは、イ・ジョンジュ監督です。
今日は、ヒーローのバランス全般についてお話ししたいと思います。
バランス調整は本当に難しい側面です。
なぜなら、人によって視点や好みが異なるようで、バランス自体が相対的な問題であることが多いからです。
長年続いているゲームでも、バランスは継続的に調整され、時間の経過とともに改善されています。
バランス調整に関しては明確な答えはありませんが、最も重要なのは、大多数の人が合理的で正当だと感じられるようにすることです。
詳細に入る前に、プレイヤーとのコミュニケーションが重要である一方で、ゲームの長期的な方向性に沿っていることも重要であることを明確にしたいと思います。
私は常にプレイヤーのニーズに応え、必要に応じて改善するよう努めていますが、それらのニーズがゲームの意図された方向性と矛盾する場合、ジレンマが生じることがあることをご理解いただければ幸いです。
それでは、現在の状況についてお話ししましょう。
1. ガガーブ英雄伝説のバランスの違い
2. 特定の3つ星ヒーローのパフォーマンス
1. ガガーブ伝説の英雄のバランスの違い
現在、ガガーブ伝説の英雄は4人います。
その中でも、救世主アヴィンと純白のゲルドは広く使われていますが、超越マイルとキャプテン・トーマスは比較的使われていません。
同等の価値を持つ4人の英雄の性能の差にプレイヤーが不満を抱いていることは理解しています。
4人の英雄を同等に汎用的にすることは不可能です。
もし全員がすべてのコンテンツで役立つとしたら、今後のヒーローリリースの重要性は大きく失われ、プレイヤーもそれを望んでいないと思います。
しかし、超越マイルとキャプテン・トーマスは現在、ゲームコンテンツの中で明確な位置づけを欠いていることは認識しています。
そのため、元の設計コンセプトを維持しながらバランスを調整し、特定のコンテンツでより明確な役割を果たせるようにする予定です。
超越マイルの元のコンセプトは、メインまたはサポートのダメージディーラーとデバッファー(防御力の低下に重点を置く)のいずれかになることでした。
しかし、高難易度の冒険や黄金の島バレなどの現在のコンテンツでは、超越マイルは必須ではなく、ガガーブの脅威:カルニコスでは防御力低下効果がそれほど効果的ではありません。
そのため、超越マイルのコンセプトは、メインのダメージディーラーとしての役割を強調するように変更され、武器の効果も調整されます。
キャプテントーマスは、ホールオブヒーローズや無限の深淵:ガガーブアビスなど、プレイ可能なヒーローが多いコンテンツで優れたパフォーマンスを発揮するように設計されていました。
しかし、マナ容量、近接ダメージディーラーとしての生存性、パッシブスキル「テイルウィンド」の有効性に苦労することがよくあります。
そのため、キャプテントーマスのバランスを調整して、ヒーローが多いコンテンツでのパフォーマンスに焦点を当て、元のコンセプトを強化します。
現在、マナ容量に関する変更、恐怖効果モジュールの追加、パッシブスキルの見直しをテストしています。
2. 一部の3つ星ヒーローのパフォーマンス
現在、パフォーマンスが低い3つ星ヒーローが確かにいます。
コンセプトが完全に実現されていないヒーローや、既存のコンテンツではあまり役に立たないヒーローのバランス調整を優先します。
まずは近距離ヒーローの生存リスクに対処することから始め、そこから作業を進めていきます。
9月 26 日までにパッチを実装することを目指しています
追加の調整が必要な場合は、別のパッチの日付を発表します。
これらの変更がなぜもっと早く適用されないのか疑問に思っている方のために、バランス調整は慎重に取り組んでいます。
修正を急ぐとさらに大きな副作用が生じる可能性があり、変更が意図したコンセプトとゲームプレイに合致していることを確認したいと考えています。
このアプローチを皆さんが理解してくれると信じています。
戦闘中のバフ適用ルールや武器錬成のルールについてもお話したかったのですが、かなり長くなってしまったので、明日のメンテナンス時に続報を投稿します。
よろしくお願いします。
PS
多くの方から、新しい実績システムでガガーブ伝説の英雄選択チケットを入手するための召喚回数について質問がありました。
結論として、この選択チケットを入手できる最初のマイルストーンは、1,500 回の英雄召喚後です。
(この決定は、これまでに追跡されたプレイヤーの召喚回数の平均に基づいて行われました。)
次のマイルストーンはゲーム内で確認できます。
標準的なゲーム内報酬と将来のイベントを考慮して、実績報酬のバランスを取りました。
以前のメッセージで述べたように、この実績を追加する目的は、これらの英雄を入手するための主な方法ではなく、最低限のセーフティ ネットとして機能することだけであることを強調したいと思います。
これは、ゲームを長期的にプレイするプレイヤー向けのボーナス チャンスであることをご理解ください。
Direction for Hero Balance Adjustments
掲載日:2024.09.12
英語(翻訳の原文)
Hello, this is Director Lee Jong-Ju.
Today, I’d like to talk about hero balance in general. Balancing is truly a difficult aspect, as it seems like every person has different perspectives and preferences and balance itself is often a matter of relativity.
Even in long-standing games, balance is continuously tweaked and improved over time. While there's no definitive answer when it comes to balancing, what’s most important is to ensure that the majority feel it's reasonable and justified.
Before diving into details, I’d like to clarify that while communication with players is crucial, it's also important to stay aligned with the game's long-term direction.
Although I always try to address players' needs and make improvements where necessary, I hope you understand that sometimes there's a dilemma when those needs conflict with the game's intended path.
Now, let's address the current situation:
1. Balance differences between Legends of Gagharv Heroes
2. The performance of certain 3-star heroes
1. Balance Differences Between Gagharv Legend Heroes
Currently, there are four Legends of Gagharv Heroes. Among them, Savior Avin and Pure White Gueld are widely used, while Transcendent Mile and Captain Thomas are relatively underutilized. I understand that players are frustrated by the disparity in performance among these four heroes, despite them being of equal value.
It’s impossible to make all four heroes equally versatile. If all of them were useful across all content, future hero releases would lose much of their significance, and I don't think that's what players want either. However, I do recognize that Transcendent Mile and Captain Thomas currently lack a clear position in the game’s content.
Thus, we plan to adjust their balance while maintaining their original design concepts so that they can play a more distinct role in certain content.
The original concept for Transcendent Mile was to be either a main or support damage dealer and a debuffer (focused on reducing defense). However, in current content, such as high-difficulty adventures or Golden Island of Bale, Transcendant Mile isn't essential, and in Threat of Gagharv: Karnikos, his defense-reduction effect isn't as effective. So, Transcendant Mile’s concept will be shifted to emphasize his role as a main damage dealer, with adjustments to his weapon effects.
Captain Thomas was designed to excel in content with many playable heroes, like Hall of Heroes or Infinite Abyss: Gagharv Abyss. However, he often struggles with mana capacity, survivability as a melee damage dealer, and the effectiveness of his passive skill, "Tailwind." Therefore, we will adjust Captain Thomas’s balance to reinforce his original concept, focusing on his performance in hero-heavy content. We're currently testing changes related to mana capacity, adding a fear effect module, and reviewing his passive skills.
2. Performance of Certain 3-Star Heroes
There are definitely some 3-star heroes who are currently underperforming. We'll prioritize balancing those heroes whose concepts aren’t fully realized or who aren’t very useful in existing content. We'll start by addressing the survivability risk of close-range heroes and work from there.
We are aiming to implement the patch by September 26th. If additional adjustments are needed, we’ll announce a further patch date.
For those wondering why these changes won’t be applied sooner, balancing is something we approach cautiously. Rushing a fix can lead to even bigger side effects, and we want to be sure that any changes we make align with the intended concepts and gameplay.
I trust that you all understand this approach.
I also wanted to talk about buff application rules during battles and the rules around weapon refinement, but this note has already gotten quite long. I’ll post a follow-up tomorrow during maintenance.
Thank you.
P.S.
Many of you have asked about the summon counts for obtaining the Legend of Gagharv hero selection ticket via the new achievement system.
In conclusion, the first milestone where you can obtain this selection ticket is after 1,500 hero summons. (This decision was made based on the average number of summons tracked for players so far.)
You can check the next milestone in-game.
We've balanced the achievement rewards, considering the standard in-game rewards and future events.
I want to emphasize, as I mentioned in a previous message, that the purpose of adding this achievement is simply to serve as a minimum safety net, not the primary method of obtaining these heroes. Please understand that this is a bonus opportunity for players who engage with the game long-term.