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ディレクターノート|英雄伝説ガガーブトリロジー|モバイル版

最終更新日 2025年4月21日

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ゲームの方向性と主要パッチの詳細

記事掲載日:2024年9月25日

元記事へのリンク

https://legendofheroes-fow.com/EN/news/devnote/70

日本語(Google翻訳を使用)

こんにちは。イ・ジョンジュ監督です。

ディレクターノートの公開が遅れているのは、前回議論した内容の整理、進行中の進捗、そして現状のゲーム問題の解決策に関する社内協議、そして今週のパッチ適用対象項目のまとめを行っているためです。

言い訳のように聞こえるかもしれませんが、ディレクターノートの作成には予想以上に時間がかかっています。
皆様が求めているのは、ディレクターがただ自分の意見を述べるだけでなく、プレイヤーの動向を把握し、現状の課題に対する解決策や改善策を提示することです。こうした点が重要です。

現状のゲームにおいて、私が取り組むべき課題として挙げているのは以下の点です。

1. コンテンツリリースの遅延により、プレイヤーの成長感を十分に味わえないという問題。

私たちのゲームは、様々なコンテンツを通して成長報酬を提供し、プレイヤーがさらに成長し、より高難易度のコンテンツに挑戦できるように設計されています。
しかし、コンテンツがスムーズにリリースされないと、挑戦意欲が低下し、成長が停滞してしまいます。
プレイヤーが初期報酬で感じていた成長感は、ゲームが進むにつれて薄れ、冒険でガーネットを獲得できなくなるユーザーが増えています。
ガーネットはデイリー/ウィークリーミッション、英雄の殿堂、ガガーヴの脅威、時空の裂け目、ギルドレイドイベントなどでも引き続き獲得できますが、これらのほとんどは定期的な報酬として配布されるため、日々の成長に関するフィードバックは相対的に低く感じられます。

RPGにおいて成長経験は重要な要素であるため、私たちはこの点に非常に慎重です。

コンテンツ開発には時間がかかるため、この点への対応にも一定の時間が必要です。
この課題を解決するため、冒険とは関係なく、一貫した成長体験を提供するコンテンツの導入を目指しています。
このコンテンツのコンセプトは、エピソードヒーローの活用や複数パーティ編成といったもので、インフィニットアビスや改良版ギルドレイドに似ています。
ガーネットの獲得を主な目的とした3種類のコンテンツを計画しており、順次導入していきます。
10月にはこれらのコンテンツに加え、高難易度コンテンツ、ハロウィンイベント、そして新ギルドレイド(スコシア)を追加する予定です。

2. 特定の高性能ヒーローへの過度な依存

一部のヒーローはこの点で頻繁に言及されており、ナーフは避けるよう努めてきましたが、一部の高性能ヒーローが多くの場面で使用され、他のヒーローの価値を低下させ、喪失感を引き起こしているという問題は依然として残っています。
この問題については、より多くのヒーローを活用できるコンテンツを追加し、使用率の低いヒーローのバランスを調整することで解決する予定です。

3. 多様なヒーローの使用制限(成長リセット、プライマルエーテル)

プレイヤーの皆様には様々なヒーローを使用することを推奨しておりますが、成長に必要なリソース(進化、潜在能力、スキルアップグレード、ランクアップ)の入手が容易ではなく、成長リセットチケットを容易に使用できる環境ではないことを認識しております。

「じゃあ、なぜ最初からブロックするの?」と疑問に思う方もいるかもしれません。
ヒーローは様々な強化素材を使って成長する必要がありますが、十分な量を集めると、それらの素材の価値は下がってしまいます。
ヒーローを成長リセットで再利用すると、RPGの醍醐味である「成長の実感」も薄れてしまいます。
しかし、この点についてはある程度の緩和が必要だと考えています。

月間の成長リセット回数を1回から2回に増やし、リセットチケットを獲得する機会を増やします。

それでは、今週のパッチの主要ポイントについてご説明します。

初回バランス調整パッチ

予定通り、初回バランス調整パッチでは、超越マイル、キャプテン・トーマス、エレノアのバランス調整を行います。
詳細なスキルとステータスは現在テスト中で、明日公開予定です。
バランス調整の概要は以下のとおりです。
- 超越マイル:サブディーラーという概念がメインディーラーに変更され、それに伴いオリジンウェポンの効果も変更されます。
- キャプテン・トーマス:メインスキルとパッシブスキルが変更され、ヒーローの殿堂などのコンテンツでより役立つように調整されます。
- エレノア:魔法タイプから防御タイプに変更され、メイン、サブ、パッシブスキルが変更された 3つ星タンクになります。
タイプ変更により、明日のプッシュ報酬として上級調和の書を提供します。

超越バフ

以前のディレクターズノートで、英雄の成長価値を高める計画について言及しました。
英雄の希少性が高いほど開発が難しくなりますが、成長に費やした努力に見合ったパフォーマンスを発揮するはずです。

しかし、最も難しい成長要素の1つである超越のメリットが現在不十分であると思われるため、次の調整を行います。
1

超越レベルが高いほどステータスが大幅に上昇すると、低レベルの恩恵が大幅に薄れてしまいます。
そのため、超越段階全体でステータス上昇を均一に設定しました。

これらの変更は、主人公から 3つ星の英雄(ガガーブの伝説を含む)までのすべての英雄に適用されますが、増加率は星のレベルによって異なります。
詳細な数値はテストが完了した後に公開され、明日のバランスパッチの詳細に含まれます。

ソウルストーンストア

前述のソウルストーンストアが追加されます。

分解システムでは、ソウルストーンを分解できるようになりました。
最高レベルの超越に達した英雄のソウルストーンのみを分解でき、結果は英雄の星ランクによって異なります。

分解結果:
- 1~2つ星の英雄:ソウルフラグメント
- 3つ星の英雄:上級ソウルフラグメント
- ガガーブの伝説の英雄:伝説のソウルフラグメント
これらのソウルフラグメントは、ショップでさまざまなアイテムと交換できます。

各アイテムには購入制限があり、ショップは毎月リセットされます。
現在、伝説の魂のかけらを所持しているユーザーは非常に少ないため、今後、これに関連するアイテムが追加される予定です。

ブルーガーネットショップの追加

ゲーム内通貨の流通量が増えると、消費ニーズが低下する傾向があります。
そのため、購入によってのみ入手可能なブルーガーネットを使用したショップを追加します。
ただし、ブルーガーネットショップでは、ゲーム内で入手できないアイテムは販売されません。
ショップで購入できるアイテムの詳細は、明日のパッチノートに記載されます。

ギルドレイドの改善

ギルドレイドは今週木曜日に再開されます。

前シーズンをレビューした後、改善が必要な領域を特定し、このパッチで変更を実装します。

更新内容:
1stチームと2ndチームのパーティ機能:1つのパーティだけでなく、2つのパーティを配置することで、より幅広いヒーローを活用し、追加のポイントを獲得できるようになりました。
前衛パーティと後衛パーティの両方のポイントが統合され、実績報酬とシーズン報酬が決定されます。

レイドサイクルの短縮:以前のギルドレイドは、1週間のプレイと1週間のギルドメンテナンスのサイクルでした。
しかし、ダウンタイムが長すぎるため、プレイヤーの退屈を招き、成長感を減退させていました。
この問題を解決するため、このサイクルを1週間に短縮しました。
- 月曜日:ギルドメンテナンスと結果集計
- 火曜日~日曜日:ギルドレイドへの参加 参加

回数の制限:これまでの参加回数制限(3回)を撤廃しました。
この制限は、ギルドメンバー間で戦略的な計画を立て、より高いスコアを獲得することを促すため、また、ヘビープレイヤーとカジュアルプレイヤーの時間配分のバランスを取るために設けられました。
しかし、現在では、多様なヒーローの使用を奨励し、実験を通してスコア獲得の可能性を高め、ミスに対するペナルティを軽減することがより有益であると判断し、参加回数制限を撤廃しました。

ガガーブの脅威 ランキング報酬
ランキングティアに応じて、ガーネットやランクアップ素材選択ボックスなどのランキング報酬を追加します。
詳細は明日のパッチノートでお知らせします。

英雄の殿堂調整

初回達成報酬と週間集計報酬を引き上げます。
初回達成報酬は前回の2倍になり、すでに獲得済みの報酬は修正され、今週のメンテナンス中にメールで送られます。
英雄の殿堂でより多くのポイントを獲得できるように、英雄の殿堂入場券の購入制限を撤廃し、価格をレッドガーネット50個からレッドガーネット10個に変更します。

レッドガーネット50個で入場券を購入された方には、差額を補填し、今週のメンテナンス時に郵送いたします。

ギルドステーションミッション追加

合計46個の新規派遣クエストを追加しました。
- 朱紅い雫(イージー、ノーマル、ハード)のクエスト21個
- 海の檻歌(イージー)のクエスト25個

ギルドステーションミッションの報酬には様々な通貨が含まれます。 また、特別報酬として以下のアイテムを獲得できます。
- 剣帝ザムザ 第1巻
- 詐欺師フロード 第1巻、第3巻
- 人形の騎士 第3巻、第7巻、第11巻

海の檻歌 演奏シーン追加

シナリオ進行中に獲得した楽曲を演奏できる機能を追加しました。

特定の街の演奏ステージからアクセスできます。

新しいピックアップヒーローが公開されました。

今週のパッチでは、新人の薬剤師フィリーがピックアップヒーローとして登場します。

コミュニティからのフィードバックに基づき、フィリーのイラストを原作の純粋で無垢な魅力をより反映したものに調整しました。

フィリーの役割はサポーターで、「白き魔女」エピソードに登場するヒーローです。

ピックアップヒーローは開発ノートで公開されることはほとんどありませんが、今回はイラスト更新が例外です。

今日はお伝えすることが多すぎて、かなり長くなってしまったようです。

ゲームの開発やサービスに携わるたびに、コミュニケーションが最も難しい部分の一つであることを実感しています。
私自身も限界を感じており、本当に大変です。

ストーリーの方向性については、後日改めて記事を投稿する予定です。

また明日お会いしましょう。

ありがとうございます!

ディレクターノート サプライズクーポン
クーポンコード:MKPBF
報酬:ヒーロー召喚チケット5枚
有効期限:10月24日(木) 14:59 (UTC+0)


Game Direction and Major Patch Details

掲載日:2024.09.25

英語(翻訳の原文)

Hello, this is Director Lee Jong-joo.

The Director’s Note is delayed due to organizing the contents discussed last time, the ongoing progress, and internal discussions on how to resolve current game issues, as well as summarizing the items that need to be patched this week.

It may sound like an excuse, but writing the Director’s Note takes more time than expected. What you all want is not just the Director saying what they want, but rather understanding the current trends among players and bringing solutions or improvements to current issues. These aspects are important.

Here are the tasks I believe need to be addressed in the current game:

1. The issue of not being able to fully experience a sense of growth due to delays in content release.

Our game is designed to provide growth rewards through various content, allowing players to grow further and challenge more difficult content. However, when content is not released smoothly, the desire to challenge decreases, and growth stagnates. The sense of growth players felt from initial rewards weakens as the game progresses, and more users are no longer able to acquire Garnets from adventures.
Although Garnet can still be acquired from daily/weekly missions, Hall of Heroes, Threat of Gagharv, Temporal Rift, and Guild Raid events, most of these are distributed as periodic rewards, which makes the daily feedback on growth feel relatively low.

Since growth experience is central to RPGs, we are very cautious about this.

Developing content takes time, so we also need some time to address this. To tackle this, we aim to introduce content that allows for consistent growth experiences, independent of adventures. The concept of this content involves utilizing episodic heroes or forming multiple parties, similar to Infinite Abyss or the improved Guild Raid. Three types of such content are being planned, primarily focusing on farming Garnet, and will be introduced sequentially.
In October, we plan to add these contents, a higher difficulty level, a Halloween event, and a new Guild Raid (Scotia).

2. Over-reliance on Certain High-Performance Heroes

Some heroes are frequently mentioned in this regard, and while we've tried to avoid nerfs, the issue remains that certain high-performance heroes are used in many areas, which diminishes the value of other heroes and causes a sense of loss.
We plan to address this by adding more content where a variety of heroes can be utilized and adjusting the balance of underused heroes.

3. Restrictions on Using a Variety of Heroes (Growth Reset, Primal Ether)

We understand that while players are encouraged to use different heroes, resources required for growth (evolution, potential, skill upgrades, rank-up) are not easy to obtain, and the environment does not allow easy use of growth reset tickets.

You might be wondering, "Then why block it in the first place?" While heroes need to grow using various upgrade materials, once you gather enough, the value of those resources diminishes. If heroes are reused through growth resets, the core essence of an RPG—feeling the progress of growth—inevitably diminishes as well.
However, I agree that there should be some degree of relaxation on this.

We will increase the monthly growth reset limit from once to twice and provide more opportunities to acquire additional reset tickets.

Next, let me address the major points in this week’s patch.

First Balance Patch

As planned, the first balance patch will adjust the balance of Transcendent Mile, Captain Thomas, and Elenoa. The detailed skills and stats are still being tested and will be revealed tomorrow. Here’s an outline of the balance adjustments:
- Transcendent Mile: The concept will change from a sub-dealer to a main dealer, with the corresponding changes to the Origin Weapon effect.
- Captain Thomas: Adjustments will make him more useful in content like Hall of Heroes, with changes to his main and passive skills.
- Elenoa: She will change from a magic type to a defense type, making her a 3-star tank with changes to her main, sub, and passive skills. Due to the type change, we will provide a Advanced Book of Harmonization as a push reward tomorrow.

Transcendence Buffs

In a previous Director's Note, I mentioned the plan to increase the value of hero growth.
The rarer the hero, the harder it is to develop them, but they should display performance that matches the effort put into their growth.

However, the benefits of transcendence, one of the most difficult growth elements, currently seem insufficient, so we are making the following adjustments:
1

If higher transcendence levels had significantly greater stats, the benefits of lower levels would be greatly diminished. Therefore, we have set the stat increases to be uniform across all transcendence stages.

These changes will apply to all heroes from main characters to 3-star heroes (including The Legend of Gagharv), though the rate of increase will vary by star level.
The detailed figures will be revealed after testing is complete and will be included in tomorrow’s Balance Patch details.

Soul Stone Store

The previously mentioned Soul Stone Store will be added.

In the dismantling system, you can now dismantle Soul Stones. Only Soul Stones from heroes who have reached the highest level of transcendence can be dismantled, and the results will vary depending on the hero's star rank.

Dismantling results:
- 1–2 Star heroes: Soul Fragments
- 3 Star heroes: Advanced Soul Fragments
- Heroes from The Legend of Gagharv: Legendary Soul Fragments
These Soul Fragments can be exchanged for various items in the shop.

Each item has a purchase limit and the shop resets monthly.
As there are currently very few users with Legendary Soul Fragments, items related to this will be added in the future.

Addition of the Blue Garnet Shop

As more in-game currency is distributed, the perceived need for spending tends to decrease. Therefore, a shop utilizing Blue Garnet, which can only be obtained through purchases, will be added. However, the Blue Garnet Shop will not sell any items that cannot be obtained within the game.
Details of the items available in the shop will be included in tomorrow's patch notes.

Guild Raid Improvements

Guild Raids will resume this Thursday.

After reviewing the previous season, we have identified areas that need improvement and will be implementing changes in this patch.

The updates include:
1st Team and 2nd Team Parties Feature: Instead of only using one party, players can now deploy two parties to utilize a wider variety of heroes and earn additional points. The points from both the vanguard and rearguard parties will be combined to determine achievement rewards and season rewards.

Shortened Raid Cycle: Previously, Guild Raids had a cycle of one week of play followed by one week of guild maintenance. However, the downtime was too long, leading to boredom and reducing the sense of progression. To address this, the cycle has been shortened to one week.
- Monday: Guild maintenance and result calculation.
- Tuesday–Sunday: Guild Raid participation.

Unlimited Participation: The previous limit of three participation attempts has been removed. Initially, this restriction was in place to encourage strategic planning among guild members to achieve higher scores. It also aimed to balance time investment between heavy and casual players. However, we now believe it is more beneficial to encourage the use of a variety of heroes, increase score potential through experimentation, and reduce penalties for mistakes. Hence, we have removed the participation limit.

Threat of Gagharv Ranking Rewards

We will add ranking rewards, including Garnets and Rank-Up Material Selection Boxes, based on ranking tiers. Details will be provided in tomorrow's patch notes.

Hall of Heroes Adjustments

The First Achievement reward and weekly Tally Rewards will be raised.
In the case of the first achievement reward, it will be doubled compared to the previous one, and the rewards already obtained will be corrected and will be sent via mail during this week's maintenance.
To allow for more points to be earned in the Hall of Heroes, the purchase limit for Hall of Heroes entry tickets will be removed, and the price will change from 50 red garnets to 10 red garnets.

For those who previously purchased entry tickets for 50 red garnets, the difference will be compensated and sent via mail during this week's maintenance.

New Guild Station Missions Added

A total of 46 new dispatch quests have been added:
- 21 quests for A Tear of Vermilion (Easy, Normal, Hard)
- 25 quests for A Cagesong of The Ocean (Easy)

Guild Station Mission rewards include various currencies. As special rewards, you can also obtain the following items:
- The Swordmaster Volume 1
- The Swindler Mr. Fraud Volumes 1 and 3
- The Doll Knight Volumes 3, 7, and 11

New Performance Scene for A Cagesong of the Ocean

A new feature has been added where you can perform the songs you obtained during the scenario progression.

This can be accessed via performance stages in certain towns.

New Pickup Hero Revealed

The fresh-faced pharmacist Filly will be the featured pickup hero in this week's patch.

Based on feedback from the community, Filly’s illustration has been adjusted to better reflect the pure and innocent charm of the original concept.

Filly role is a supporter, and she is a hero from Prophecy of The Moonlight Witch episode.

While pickup heroes are not typically revealed through developer notes, the illustration update is an exception in this case.

There seems to be a lot to cover today, making this post quite long.

Every time I work on developing and servicing the game, I realize that communication is one of the most challenging areas. I also feel my own limitations, and it’s truly difficult.

I’ll be posting a separate piece regarding the direction of the story soon.

See you again tomorrow.

Thank you!

Director Note Surprise Coupon
Coupon Code: MKPBF
Reward: 5 Hero Summon Tickets
Valid Until: October 24, 14:59 (UTC+0)

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