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ディレクターノート|英雄伝説ガガーブトリロジー|モバイル版

最終更新日 2025年4月16日

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最初のバランスパッチ

記事掲載日:2024年9月26日

元記事へのリンク

https://legendofheroes-fow.com/EN/news/devnote/77

日本語(Google翻訳を使用)

こんにちは、イ・ジョンジュ監督です。

本日は、昨日お約束した詳細なバランス調整についてお話ししたいと思います。

この情報は、通常パッチノートに記載されている情報とは異なる性質のものであるため、意図が明確に伝わるようにディレクターズノートでお伝えします。
バランス調整に入る前に、ガガーブの脅威について簡単に説明したいと思います。

ガガーブの脅威コンテンツは、戦闘で獲得したスコアに基づいてボスのレベルが上がるシステムで動作します。
ヒーローが成長すると、ステータスが上がりますが、現在の成長レベルでは、ボスがレベル15を超えると、ダメージに耐えることはほぼ不可能になり、その間にプレイヤーがダメージをどれだけ圧縮できるかが成功を決定します。

これは必ずしも悪い状況ではありませんが、長期的には、ヒーローの成長には、体力、防御、ダメージ軽減などのステータスの向上も含まれる必要があります。
ボスのパターンに対抗するには、瞬間的なダメージバーストだけに頼るのではなく、ヒーローの組み合わせを管理することに焦点を当てる方が良いと思います。

そのため、ガガーブの脅威にランキング報酬を追加すると同時に、ボスレベルの上昇を最大14レベルに制限することにしました。

この変更により、以前よりも多様なヒーローの組み合わせとツールのより良い活用が可能になることを期待しています。

昨日、戦術ボードで、ユニークなヒーローの組み合わせを使用してガガーブの脅威でSSS+ランクを達成したプレーヤーの戦略ビデオを見ました。
効果的なツールの使用と配置を通じて、状況をうまく制御する様子が印象的でした。

このパッチ後のオクタムとカルニコスの戦略を見るのが楽しみです。

それでは、多くの方が待ち望んでいたバランス調整に入りましょう。

エレノア

1) ステータス

基本タイプが魔法タイプから防御タイプに変更され、基本ステータスが調整されます。

タイプ変更に伴い、ランクアップで得られるステータスも防御タイプのキャラクターと同等になります。

2) 潜在能力

彼女の潜在能力スキルの第 4 レベルは、彼女の新しい防御役割に合わせて変更されます。

3) スキル

エレノアは、敵を凍結させたり、攻撃速度を低下させたりと、パーティの生存力を維持するのに役立つ強力なアビリティを備えています。
しかし、現在の環境では使いにくいという問題がありました。
この問題を解決するために、メインスキルの初期マナコストを増やして発動を早め、サブスキルの初期クールダウンを短縮してパーティの序盤の生存力を高めます。

パッシブスキルも、敵を妨害し、味方を守るという彼女の役割に合うように調整されます。

4 ) 超越

エレノアのメインスキルはパーティの生存力維持に重要な役割を果たします。そのため、2つ目の超越効果のシナジーを[体力]から[マナ回復]に変更し、実用性を高めます。

3 番目の超越効果も調整され、エレノアが味方をよりよく保護できるようになります。

5) オリジンウェポン

エレノアのパッシブスキルはパーティの生存率を大幅に向上させるため、彼女のオリジン武器の効果が過度に強力にならないように調整されます。

6) コメント
エレノアはパーティの生存力を高めるスキルを持っていましたが、魔法系のヒーローであるためタンクとしての役割を十分に果たすことができず、実戦では実用性に欠けていました。
そこで、タンクとして適したステータスに調整し、パッシブ効果を自分だけではなくパーティ全体に適用されるように変更し、パーティの生存力を高めました。

しかし、このプロセスの中で、元のスキルセットを変更せずに放置すると、彼女が強力になりすぎると判断されました。
その結果、スキル効果の一部と元の武器効果の一部を変更しました。

超越マイル

1) 潜在能力

超越マイルはパッシブスキルにより命中率を必要としないため、ステータスの焦点を攻撃速度に変更します。

2) スキル

超越マイルがメインのダメージディーラーとしてより重要な役割を果たしられるように、パッシブスキルを以下のように変更します。

3) 超越

3番目の超越効果がデフォルトのパッシブになったため、3番目の超越効果はパッシブを強化するようになりました。
5番目の超越効果はパッシブと連携して、超越マイルのダメージ出力を向上させます。

4) オリジン武器

これまで、超越マイルのオリジン武器は、自身の防御力を高めることよりも、パーティーを強化することに重点を置いていました。
彼のコンセプトがメインダメージディーラーに変わったため、オリジン武器の効果も調整されます。

キャプテン・トーマス

1) 潜在能力

キャプテン・トーマスの場合、最初のメインスキルを素早く使用することが非常に重要なので、潜在能力の第 2 レベルは次のように変更されます。

2)スキル

トーマス船長のメインスキルが敵陣にもっと強力な妨害を与えられるよう、移動速度低下効果を削除し、代わりに回避率の高い英雄を対象に回避低下効果を追加します。

サブスキルは、1次超越効果による固定ダメージへの変更によりダメージ倍率が下がり、3次超越レベルで獲得できたマナ減少効果が追加されます。

トーマス船長のパッシブスキルは効果を発揮するまでに時間がかかりすぎ、実戦ではあまり実用的ではありませんでした。
そのため、パッシブをスタックメカニズムから標準バフに変更します。

3) 超越

1次超越効果はサブスキルのダメージを固定ダメージに変更し、トーマス大尉が英雄殿堂の敵タンクに大きなダメージを与えることを可能にします。
元の3次超越効果は基本サブスキル効果に追加され、新しい効果はメインスキルの恐怖効果を強化し、トーマス大尉のユニークな特徴を際立たせます。
6次超越レベルに到達すると、サブスキルによりマナ回復が速くなり、トーマス大尉が敵に継続的な恐怖効果を与えることができます。

4) オリジン武器

キャプテン・トーマスのオリジン武器の現在のシールド効果は、現在のメタには不十分であると判断されたため、ステータス乗数が増加します。
元の 5 番目の超越効果は、すべてのオリジン武器レベルに適用され、その値は 50% 増加し、攻撃と移動速度バッファーとしての有用性が向上します。

これでバランス調整の第一弾は終了です。
シミュレーションを通じて微調整中ですが、パッチ前に一部のステータスが調整される可能性があることをご了承ください。

最後に、英雄の殿堂の戦闘スキップ機能のテスト中にバグが見つかったため、さらに時間がかかります。遅れて申し訳ありません。

本日は以上です。お時間をいただきありがとうございました。また次回お会いしましょう。

ありがとう。


First Balance Patch

掲載日:2024.09.26

英語(翻訳の原文)

Hello, this is Director Lee Jong-Joo.

Today, I would like to talk about the detailed balance changes that I promised yesterday.

Since the nature of this information differs from what is typically included in patch notes, I will convey it through the Director's Note to ensure the intentions are communicated clearly.
Before we dive into the balance changes, I would like to briefly discuss Threat of Gagharv.

The Threat of Gagharv content operates on a system where the boss level increases based on the score achieved in battle. As heroes grow, their stats increase, but with the current growth level, when the boss surpasses level 15, it becomes nearly impossible to withstand the damage, and success is determined by how well players compress their damage during that time.

While this isn't necessarily a bad situation, in the long run, hero growth should also involve improving stats like health, defense, and damage reduction. To counter the boss's patterns, I believe it is better to focus on managing hero combinations rather than relying solely on momentary damage bursts.

Therefore, as we add ranking rewards to Threat of Gagharv, we've decided to limit the boss level increase to a maximum level of 14.

We hope this change will allow for more diverse hero combinations and better utilization of tools compared to before.

Yesterday, I saw a strategy video on the tactics board from a player who achieved an SSS+ rank in Threat of Gagharv using a unique hero combination. It was impressive to see how well they controlled the situation through effective tool usage and deployment.

I’m excited to see strategies for Octum and Karnikos after this patch.

Now, let's get into the balance adjustments that many of you have been waiting for.

Elenoa

1) Stats

Her base type will be changed from a magic-type to a defense-type, and her basic stats will be adjusted accordingly.

Along with the type change, the stats gained from rank-ups will now match those of a defense-type character.

2) Potential

Her potential skill's fourth level will be modified to align with her new defensive role.

3) Skills

Elenoa is equipped with powerful abilities that help maintain party survivability, such as freezing and reducing enemy attack speed. However, she's been difficult to use in the current environment. To address this, the initial mana cost for her main skill will be increased to trigger it earlier, while the initial cooldown for her sub-skills will be shortened to help boost early party survivability.

Her passive skill will also be adjusted to better fit her role of disrupting enemies and protecting allies.

4 ) Transcendence

Elenoa's main skill plays a crucial role in maintaining the party's survivability. Therefore, the synergy of the second transcendence effect will be changed from [Health] to [Mana Recovery] to increase its utility.

The third transcendence effect will also be adjusted to allow Elenoa to provide better protection for her allies.

5) Origin Weapon

Since Elenoa’s passive skill greatly increases party survivability, her origin weapon's effects will be adjusted to prevent them from becoming overly powerful.

6) Comment
Elenoa had a skill set that helped with party survivability, but as a magic-type hero, she couldn’t fully fulfill her role as a tank, which made her less practical in actual battles. Therefore, to suit her as a tank, we adjusted her stats and changed her passive effect to apply to the entire party rather than just herself, enhancing her party's survivability.

However, during this process, we determined that leaving her original skill set unchanged would result in her being overpowered. As a result, we have modified some of her skill effects as well as some of her origin weapon effects.

Transcendent Mile

1) Potential

Since Transcendent Mile doesn't need accuracy due to his passive skill, his stat focus is being changed to attack speed.

2) Skills

To enable Transcendent Mile to play a more prominent role as a main damage dealer, his passive skill will be modified as follows:

3) Transcendence

With the 3rd transcendence effect becoming a default passive, the 3rd transcendence effect will now enhance the passive. The 5th transcendence effect, in tandem with the passive, will improve Transcendent Mile's damage output.

4) Origin Weapon

Previously, Transcendent Mile's origin weapon focused more on empowering the party rather than boosting his own defense. Since his concept is shifting to that of a main damage dealer, the origin weapon effects willalso be adjusted.

Captain Thomas

1) Potential

For Captain Thomas, it’s crucial to use his first main skill quickly, so the 2nd level of his potential will be modified as follows:

2)Skills

To allow Captain Thomas's main skill to deal more intense disruption to enemy formations, the movement speed reduction effect will be removed. Instead, an evasion reduction effect will be added to target heroes with high evasion.

For his sub-skill, the damage multiplier will be decreased due to its change to fixed damage via the 1st transcendence effect, and a mana reduction effect will be added, which was previously obtained at the 3rd transcendence level.

Captain Thomas's passive skill required too much time to show its effectiveness, making it less viable in actual battles. Therefore, the passive will be changed from a stacking mechanic to a standard buff:

3) Transcendence

The 1st transcendence effect will change the sub-skill’s damage to fixed damage, allowing Captain Thomas to deal significant damage to enemy tanks in the Hall of Heroes.
The original 3rd transcendence effect will be added to the basic sub-skill effect, and the new effect will enhance the fear effect of the main skill, highlighting Captain Thomas's unique characteristics.
Upon reaching the 6th transcendence level, the sub-skill will enable faster mana recovery, allowing Captain Thomas to inflict continuous fear effects on enemies.

4) Origin Weapon

The current shield effect from Captain Thomas's origin weapon was deemed insufficient for the current meta, so the stat multipliers will be increased. The original 5th transcendence effect will now apply to all origin weapon levels, and its value will be increased by 50%, enhancing its utility as an attack and movement speed buffer.

This concludes the first round of balance adjustments. We are still fine-tuning the changes through simulations, and I would like to note that some stats may be adjusted before the patch.

Lastly, we discovered a bug during the testing of the Hall of Heroes' battle skip feature, so it will need more time. We apologize for the delay.

That’s all for today. Thank you for your time, and I’ll see you next time.

Thank you.

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