ディレクターノート|英雄伝説ガガーブトリロジー|モバイル版
最終更新日 2025年6月14日
今週のアップデートとヒーローバランス調整
記事掲載日:2025年6月12日
元記事へのリンク
https://legendofheroes-fow.com/EN/news/devnote/405
日本語(Google翻訳を使用)
こんにちは。イ・ジョンジュ監督です。
今週の改善点と、第 2 回目のヒーローバランス調整についてのニュースをお伝えします。
今回は、魔法攻撃役ボルゲイドに焦点を当てます。それでは、今日のディレクターノートをご覧ください。
ボルゲイドのバランス調整
ボルゲイドは元々、集中した敵への攻撃に優れた魔法ディーラーとして設計されました。
しかし、彼のパッシブスキル「冥府の魂」は発動時間が長く、超越段階1で約1分15秒と長く、実際には敵が長時間集中し続けることは稀でした。
その結果、ボルゲイドの全体的な有効性は他の多くの英雄よりも低くなっていました。
さらに、超越段階1の効果はスキルの最大スタック数を増加させましたが、逆説的に発動時間をさらに長くする結果となっていました。
これらの問題に対処し、Borgeid をさまざまな種類のコンテンツでより多用途に使用できるようにするために、次の調整を行いました。
まず、「冥府の魂」の発動速度を上昇させ、スタック数の増加ではなく攻撃力の上昇を強化しました。
また、メインスキルのMP消費量を引き下げ、ダメージ倍率を上昇させ、より頻繁かつ確実にスキルを使用できるようにしました。
さらに、ボルゲイドのオリジンウェポンに「火傷状態の敵に与えるダメージが2%上昇」という新効果を追加しました。
さらに、超越2段階効果を[防御]シナジーから[攻撃速度]シナジーに変更し、ボルゲイドと他の英雄の組み合わせにおける柔軟性を高めました。
これらの変更により、より多くの冒険者が、チーム内で信頼できるダメージディーラーとしてボルゲイドを活用できるようになることを願っています。
<スキル、超越>
<オリジンウェポン>
インターフェースの改善
ストア UI の改善では、使いやすさの向上と製品選択の利便性の向上に重点が置かれています。
商品情報とカテゴリーを整理し、読みやすさを向上させました。
また、冒険者が欲しいアイテムを素早く見つけられるよう、ボタンの配置も変更しました。
さらに、購入の判断に役立つよう、商品の比較情報や効率情報も提供しています。
ヒーロー情報UIの改善も開始しました。
今回のアップデートでは、UIの基盤構造に関する予備的な作業が含まれており、段階的に完全な改善が適用されます。
計画されている改善内容は以下のとおりです。
- ヒーローリストからヒーローの成長ステータスを直接確認
- スキルタブで情報の読みやすさを向上
- 全体的なUIの一貫性の向上
冒険者スキルプリセットの改善
ゲームの進化に伴い、コンテンツに応じてチーム編成はより多様化、高度化しています。
この多様性をより適切にサポートするため、現在の冒険者スキルプリセットシステムを拡張します。
既存の3つのプリセットはそのままに、主要コンテンツに特化したプリセットを追加しました。
- 4番目のプリセット:ヒーローの殿堂 - 攻撃フォーメーション
- 5番目のプリセット:英雄の殿堂 - 防御フォーメーション
- 6番目のプリセット:ガガーブの脅威
- 7番目のプリセット:ギルドレイド - 開始フォーメーション
- 8番目のプリセット:ギルドレイド - 後発フォーメーション
専用のプリセットを使用すると、コンテンツの種類ごとにスキルを手動で変更する手間が省けます。
もちろん、ボスごとに個別のプリセットを保存できれば理想的ですが、将来のコンテンツ拡張とサーバーの安定性のバランスを取るため、まずはコンテンツベースのプリセットを実装することにしました。
とはいえ、今回の改善により、アドベンチャースキルの管理プロセスが大幅に効率化されるはずです。
スキル効果調整:シャノン、暁のアリア
シャノンと暁のアリアのメインスキルのマナ回復効果は召喚者には適用されなくなります。
当初、このゲームでは、バランスを保つために、シャノンとアイーダの間など、特定の相乗効果を制限しながら、さまざまなチーム編成の実験を奨励していました。
しかし、ゲーム環境は進化を遂げ、チームメンバーの規模が5人から6人に拡大し、召喚獣を積極的に活用する英雄も登場しました。
そのため、従来の制限はプレイヤー体験の向上に繋がらないと判断し、この制限を撤廃しました。
これにより、冒険者の皆様はより柔軟にチームを編成できるようになります。
なお、この調整はAIロジック全体に影響を与えるものではなく、シャノンと暁のアリアのメインスキルにのみ適用されます。
このような変更を全体的に適用すると、意図しない結果が生じる可能性があります。
例えば、シャーラのチャームは攻撃力が最も高い敵を対象としていますが、この動作を変更すると戦闘の流れが乱れる可能性があります。
こうしたリスクを考慮し、明らかに不合理な相互作用が見られるケースのみ、個別に対処することとしました。
ヒーローの再登場と今後のヒーロー
今週は、新しいヒーローを追加する代わりに、デイリーピックアップイベントの一環として、ガイド ルーティスとマギサを再実行します。
これまで、新ヒーローはリリース後2週間ごとに追加されてきました。
しかし、このペースは多くの冒険者の皆様に疲労感を与える可能性があると考えました。
今後は、新ヒーローのリリースを3週間周期に変更し、引き続き状況を監視・調整していきます。
次の新しいヒーローのヒントは次のとおりです。
ヒント: 大きな水しぶき、スコティア、パワーモンスター、大食い
今週のアップデートはこれで終わりです。
次回のヒーローバランス調整はアイーダに焦点を当てます!
リリース直後は好調なパフォーマンスを見せていましたが、現在では時間の経過とともにその実力は低下しています。
さらに、彼女のパフォーマンスとオリジンウェポンはどちらも、高次の超越段階に大きく依存しています。
この成長への依存度を軽減し、より幅広い冒険者がアイーダを利用できるようにすることを目指しています。
次回のディレクターズノートでさらに詳しい情報をお伝えできることを楽しみにしています。
また次回お会いしましょう!
よろしくお願いします、
監督イ・ジョンジュ
<ディレクターズノート サプライズクーポン>
クーポンコード: ITLRQ
有効期限: 2025年7月11日 午後14時59分 (UTC+0)
報酬:レッドガーネット×300
This week's Update and Hero Balance Adjustment
掲載日:2025.06.12
英語(翻訳の原文)
Hello, this is Director Lee Jong-joo.
I have brought news about this week's improvements, as well as the second round of hero balance adjustment.
This time, our focus is on Borgeid, a magical dealer. Let's dive into today's Director Note.
Borgeid Balance Adjustment
Borgeid was originally designed as a magical dealer who excels at attacking concentrated enemies.
However, his passive skill [The Spirit of the Hades] had a long activation time ─ about 1 minute 15 seconds at Transcendence Stage 1 ─ and in practice, enemies rarely stayed concentrated for long. As a result, Borgeid's overall effectiveness was lower than that of many other heroes. Additionally, his Transcendence Stage 1 effect increased the skill's maximum stack count, but paradoxically caused the activation time to become even logner.
To address these issues and make Borgeid more versatile across various types of content, we've made the following adjustments:
First, the activation speed of [The Spirit of the Hades] has been increased, and instead of increasing stack count, the skill's attack power boost has been strengthened. And the main skill's mana cost has been reduced, and its damage multiplier has been increased, allowing for more frequent and reliable skill use. Also, a new effect ─ Damage to enemies with Burn status increases by 2% ─ has been added to Borgeid's Origin Weapon. Finally, the Transcendence Stage 2 effect has been changed from [DEF] Synergy to [ATK SPD] Synergy, giving Borgeid more flexiblity when combined with other heroes.
We hope these changes will allow more adventurers to enjoy using Borgeid as a reliable damage dealer in their teams.
<Skill, Transcendence>
<Origin Weapon>
Interface Improvement
The Store UI improvements have focused on enhancing usability and making product selection more convenient.
We've reorganized product information and categories for better readability, and rearranged button placements to help adventurers quickly find the items they want. Additionally, product comparison and efficiency information are now provided to help with purchasing decisions.
We've also begun improving the Hero Info UI. This update includes preliminary work on the underlying UI structure, and full improvements will be applied in stages. Planned improvements include:
- Viewing Hero Growth status directly from the Hero list
- Improving information readability with a Skill tab
- Enhancing overall UI consistency
Adventurer Skill Preset Improvements
As the game has evolved, team formations have become more varied and sophisticated depending on the content. To better support this diversity, we are expanding the current Adventurer Skill Preset system. While the existing 3 presets remain, we have put additional presets specifically for key content:
- 4th Preset: Hall of Heroes - Offense Formation
- 5th Preset: Hall of Heroes - Defense Formation
- 6th Preset: Threat of Gagharv
- 7th Preset: Guild Raid - Starting Formation
- 8th Preset: Guild Raid - Latecomer Formation
The dedicated presets will help reduce the inconvenience of manually changing skills for each type of content.
Of course, saving separate presets for each boss would be ideal. However, to balance future content expansion and server stability, we've chosen to implement content-based presets first. Even so, this improvement should significantly streamline the process of managing your Adventure Skills.
Skill Effect Adjustment: Shannon and Aria of the Dawn
The Mana Recovery effects in the main skills of Shannon and Aria of the Dawn will no longer apply to Summonees.
Originally, the game encouraged experimentation with various team formations, while limiting certain synergies ─ such as between Shannon and Aida ─ to maintain balance.
However, the game environment has evolved: team size has expanded from 5 to 6 members, and heroes that actively utilize Summonees have been added. We now believe that the previous restriction no longer benefits the player experience. As a result, we have lifted this limitation, giving adventurers greater flexibility in team formation.
It is important to note that this adjustment does not involve changes to the overall AI Logic. It applies only to the main skills of Shannon and Aria of the Dawn.
Applying such changes globally would introduce unintended consequences ─ for example, Shirla's charm targets the enemy with the highest ATK, and changing this behaviour could disrupt battle flow. Because of these risks, we have chosen to address only clear cases of unreasonable interactions on an individual basis.
Hero Rerun and Upcoming Hero
This week, instead of adding new hero, we are rerunning Guide Rutice and Magisa as part of Daily Pickup Event.
Until now, new heroes have been introduced every 2 weeks since launch. However we feel that this pace may cause fatigue for many adventurers. Moving forward, we will shift to a 3-week cycle for new hero releases, while continuing to monitor and adjust as needed.
Here are the clues for the next new hero:
Clues: A loud splash, Scotia, Monster of Power, A hearty eater
That concludes this week's update.
The next hero balance adjustment will focus on Aida!
Although she performed well during early days after release, her current viability has decreased over time. Additionally, both her performance and Origin Weapon currently depend heavily on higher Transcendence stages. We aim to reduce this growth dependency and make Aida more accessible to a wider range of adventurers.
We look forward to sharing more details in the next Director's Note.
See you next time!
Best Regards,
Director Lee Jong-joo.
<Director's Note Surprise Coupon>
Coupon Code: ITLRQ
Expiration Date: July 11th, 2025, 14:59 PM (UTC+0)
Reward: x300 Red Garnet