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ディレクターノート|英雄伝説ガガーブトリロジー|モバイル版

最終更新日 2025年6月24日

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アイーダのバランス調整と新ヒーローの登場

記事掲載日:2025年6月19日

元記事へのリンク

https://legendofheroes-fow.com/EN/news/devnote/412

日本語(Google翻訳を使用)

こんにちは。イ・ジョンジュ監督です。

本日は、アイーダのバランス調整と新ヒーローのリリースについて詳細をお伝えしたいと思います。

今週の開発ノートを詳しく見ていきましょう。

アイーダのバランス調整

操り人形ペドロと共に戦う異色の英雄「アイーダ」のバランス調整が行われます。

リリース当初は、その独特なメカニクスと魅力で多くの注目を集めました。
しかし、時が経つにつれ、他のヒーローと比べて性能が劣る傾向にありました。
特に、アイーダとオリジンウェポンの両方を6段階まで超越しないと、アイーダを効果的に使いこなすのが難しいと感じたプレイヤーが多かったのです。
そこで、より幅広い状況でアイーダを使いやすく、活躍できるキャラクターにするため、いくつかの重要な調整を行いました。

まず、アイーダの核となるメカニクスであるペドロとのダメージ共有が超越段階6から超越段階3へと変更され、アクセス性が大幅に向上しました。
さらに、以前は原初武器超越段階6に付与されていた「攻撃力重複+2」効果は、武器の基本効果の一部となりました。

メインスキル再使用時にペドロのHPを100%回復する効果がメインスキル自体に組み込まれ、アイーダの運用がより安定します。

オリジンウェポンに新たな効果が追加されました。
ペドロの通常攻撃は、命中した敵の防御力を低下させるようになりました。
これは、無限の深淵、冒険、挑戦の塔、ホライゾンの破滅など、敵の防御力が高いコンテンツで特に役立ちます。

ペドロの基本攻撃も単体攻撃から範囲攻撃に変更され、攻撃範囲も拡大されたため、より幅広く戦闘に貢献できるようになりました。

アイーダは最大限のパフォーマンスを発揮するまでに依然として準備時間が必要ですが、特定の設定によってこれを短縮できるため、全体的な構造はそのまま維持しています。
これらの調整により、アイーダが様々なコンテンツでより汎用性が高く効果的なヒーローとして活躍できるようになることを願っています。

ペドロ

- ペドロの基本攻撃は、単一ターゲットではなく AOE になりました。

- これにより、全体的なダメージ出力と DEF 減少デバフの有効性が向上します。

スキル

- 以前はオリジン武器に関連付けられていた一部の効果がアイーダの基本スキルに含まれるようになり、武器がなくてもプレイヤーはそれらの効果を活用できるようになりました。

- アイーダとペドロが受けるダメージを軽減し、生存率を向上させる新しいパッシブ効果が追加されました。

超越

アイーダのサブスキル「チェスト」発動時の無敵効果を削除しました。
この効果により、タンクとしての役割において、フォーメーション維持が阻害されることが多々ありました。

- [チェスト] スキルがより頻繁に発動されるようになり、これまでは高超越でのみ利用可能だったコア効果が超越ステージ3に移動され、より多くのプレイヤーが利用しやすくなりました。

オリジン武器

- スキル使用時の攻撃力重複効果(以前は超越段階5で解除)が、ベース効果に変更されました。
これにより、アイーダの武器は超越段階が低い場合でも優れた性能を発揮します。

- 様々なコンテンツでの戦術的価値を高めるために、DEF減少効果が追加されました。

- 超越段階 5 の効果が基本攻撃機能に移動され、追加の攻撃力増加効果が追加され、全体的なダメージ出力がわずかに向上しました。

新ヒーロー、ダグラスについて

新しく公開されたダグラスは、オクトゥムの軍勢を倒してから 7 年後の姿です。

最強の冒険者の一人、そして雷光剣の真の使い手として認められた彼は、人々から「蘇りし剣聖」と呼ばれています。
彼は主にニューボルンからの依頼を受けており、その地と人々への深い愛情を示しています。
彼の名声はエル・フィルディン中に広まり、多くの剣士が彼に挑戦しようと遠方からやって来ます。

ダグラスは謙虚に彼らと格闘した後、静かに次の目的地へと向かう。
まるで自分が進むべき道をすでに知っているかのように、常に冷静だ。

冒険を通して他人を助けることは、彼にとって最も自然で充実した人生のようです。

<挑戦の塔>スケジュール更新

これまでは4週間のローテーション制を採用しており、3週間のアクティブプレイと1週間の休息を挟んでいました。
しかし、現在のプレイパターンとフィードバックに基づき、この1週間の休息は不要と判断されました。
今シーズンより休息期間が廃止され、前シーズン終了後すぐに次のシーズンが始まります。

<冒険ドロップイベント>

前回の[ファミリーマンス]アドベンチャードロップイベントは終了しました。
新たなアドベンチャードロップイベントが開始されました。
イベントの詳細は、公式メンテナンス通知をご覧ください。

本日の開発ノートはこれで終了です。またお会いしましょう!

よろしくお願いします、

監督イ・ジョンジュ。

<ディレクターズノート サプライズクーポン>

クーポンコード: MNXTY

有効期限: 2025年7月18日 午後14時59分 (UTC+0)

報酬:レッドガーネット×500


The balance adjustment for Aida and release of a new hero

掲載日:2025.06.19

英語(翻訳の原文)

Hello, this is Director Lee Jong-joo.

Today, I'd like to share details about the Balance Adjustment for Aida and the release of a new hero.

Let's dive into this week's Dev Note!

Aida Balance Adjustments

Aida, the unique hero who fights alongside her puppet Pedro, is receiving balance adjustments.

When she was first released, her distinct mechanics and charm drew a lot of attention. However, over time, her performance began to fall behind compared to other heroes. In particular, many players found it difficult to use Aida effectively unless both she and her Origin Weapon were fully transcended Stage 6. To make her more accessible and viable in a wider range of situations, we've implemented several key adjustments.

First, Aida's core mechanic ─ damage sharing with Pedro ─ has been moved from Transcendence Stage 6 to Stage 3, significantly improving accessibility. Additionally, the "ATK Overlap+2" effect, which was previously tied to Origin Weapon Transcendence Stage 6, is now part of the weapon's base effect.

The effect that restores Pedro's HP to 100% when reusing the Main Skill is now built into the Main Skill itself, making Aida more stable to operate.

A new effect has also been added to her Origin Weapon: Pedro's basic attacks now reduce the DEF of enemies they hit. This is particularly useful in content where enemy defense is high, such as Infinite Abyss, Adventure, Tower of Challenge, Ruin of Horizon.

Pedro's basic attack has also been changed from single-target to area-of-effect, and its attack range has been increased, allowing him to contribute more broadly in battle.

Aida still has a setup time before reaching full performance, but since this can be shortened through certain settings, we've kept her overall structure intact. We hope these adjustments allow Aida to shine as a more versatile and effective hero across various content.

Pedro

- Pedro's Basic attack is now AOE instead of single-target.

- This improves both its overall damage output and the effectiveness of the DEF reduction debuff.

Skill

- Some effects previously tied to the Origin Weapon are now included in Aida's basic skill, allowing players to benefit from them even without the weapon.

- A new passive effect has been added that reduces damage taken by Aida and Pedro, improving their survivability.

Transcendence

The temporary invincibility effect during Aida's Sub Skill [Chest] has been removed. This effect often interfered with her role as a tank by preventing her from maintaining formation properly.

- [Chest] Skill now activates more frequently, and the core effect that was previously available only at high Transcendence has been moved to Transcendence Stage 3, improving accessibility for more players.

Origin Weapon

- The ATK Overlap effect when using skills, previously unlocked at Transcendence Stage 5, is now a base effect. This means Aida's weapon can perform well even at lower Transcendence stages.

- A DEF reduction effect has been added to increase her tactical value in various content.

- The Transcedecne stage 5 effect has been moved to a base attack feature, and an additional ATK increase effect has been added to slightly boost overall damage output.

About the New Hero, Douglas

The newly released Douglas is the version of him seven years after defeating the forces of Octum.

Now recognized as one of the strongest adventurers and a true master of the Thunder Sword, people call him the Revived Sword Saint. He primarily accepts quests from New Borun, showing his deep affection for the region and its people. As his fame spreads across El Phildin, many swordsmen travel from afar hoping to challenge him.

Douglas humbly spars with them, then quietly sets out for his next destination ─ always calm, as if he already know the path he's meant to follow.

Helping other through adventuring seems to be the most natural and fulfilling life for him.

<Tower of Challenge>Schedule Update

It operated on 4-week rotation: 3 weeks of active play followed by 1 week of rest. However, based on current play patterns and feedback, the 1-week break has been deemed unnecessary. Starting this season, the rest period has been removed, and the next season will begin immediately after the previous season ends.

<Adventure Drop Event>

The previous [Family Month] Adventure Drop Event has concluded. A new Adventure Drop Event has started. Please, refer the detail of the event via the official maintenance notice.

That wraps up today's Dev Note. I'll see you again!

Best Regards,

Director Lee Jong-joo.

<Director's Note Surprise Coupon>

Coupon Code: MNXTY

Expiration Date: July 18th, 2025, 14:59 PM (UTC+0)

Reward: x500 Red Garnet

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